بست ثابت | بست تخت

بلوک هبلکس ، از جمله مصالحی است که جزء ، پرکاربردترین  و محبوب ترین مصالح در صنعت ساخت و ساز می باشد . این بلوک ها، بسیار سبک هستند و برای دیوار چینی و ساخت ساختمان های مقاوم در برابر زلزله و… گزینه های بسیار مناسبی می باشد . بلوک های هبلکس را توسط ابزارهای مخصوص به یکدیگر متصل وبند می کنند .  یکی از  بست های بلوک هبلکس بست تخت نام دارد ، که در ادامه بیشتر در رابطه با آن توضیح خواهیم داد .بست ثابت با نام های مختلفی از جمله بست تخت در بازار شناخته می شود . از این بست جهت یکپارچه سازی محل اتصال بلوک ها به یکدیگر وایجاد سطحی هموارروی هر ردیف استفاده می گردد .بست ثابت دیوار هبلکس را در برابر زلزله مقاوم تر می کند . برای اجرای این نوع بست ابتدا به وسیله ی شیار زن میان دو بلوک را تخلیه می کنند . بعد از قرارگرفتن بست روی بلوک ها آن را به وسیله ی پیچ ومهره محکم می نمایند .

 

بست تخت

همان طور که از نام این بست پیداست ، بست ثابت ، به صورت کاملا تخت ساخته شده است . همچنین دو بلوک را که درکنار یکدیگر قرار دارند ، را به هم متصل می کند . هدف استفاده از بست تخت ، افزایش مقاومت دیوار در مقابل فشار وارده در اثر زلزله و باد ، خزش سقف و تیرها ، جا به جا شدن طبقات و ایجاد ضربه در هنگام عملیات بهره برداری است .

اتصالات هبلکس معمولا درهر دو یا سه ردیف از دیوار استفاده می شوند . بنابراین در هر متر مربع حدود 3 یا 4 عدد بست به کار میرود . به بست ثابت ، بست خطی یا بست تخت هم گفته می‌شود . حداقل طول این بست 20 سانتی متر ، دارای عرض 2.5 سانتی متر و با ضخامت 2میلی متر می باشد .

مزایای بست هبلکس

ازمزیت بست های هبلکس می توان به موارد زیر اشاره نمود:

بالا رفتن ایمنی

به عبارتی دیگر استفاده از این بست‌ها موجب بالا رفتن ایمنی می‌شود . همانطور که گفته شد از این بست‌ها جهت یکپارچه سازی و مقاوم سازی دیوارها و سازه در برابر زلزله استفاده می‌شود . این امر موجب افزایش ایمنی ساختمان می‌شود.

اجرای آسان

از مزیت های فوق العاده بست هبلکس می تون به اجرای بسیار آسان آن اشاره نمود که نیاز به نیروی متخصص هم ندارد .

قیمت به صرفه

اگرچه قیمت این بست‌ها به صرفه است اما می‌توان با هزینه کم ، ایمنی ساختمان را تا حد بسیار زیادی افزایش داد و این یک مزیت فوق العاده است .